Julafton 24 december

Den 23 december slutade med uppesittarkväll och den 24 december började med uppesittarkväll hos svärmor med alla godsaker man kan tänka sig. Man kände sig som en ballong när man kom hem runt ett-tiden och kunde inte riktigt sova så jag och M bestämde oss för att öppna våra julklappar. Klockan var efter tolv och alltså julafton.
Fyra fina paket fick jag, en filt från OBH Nordica med värme i som man reglerar själv (ja jag fryser alltid på kvällarna så det var en toppengrej), en väska till min nya systemkamera, en äppelskivare och Lotta Engbergs nya julskiva, SIGNERAD :) (Ja ni vet ju att jag är tokig i henne så...).
Av mig fick M ett halsband i läderrem, ett sett träningskläder att ha när han springer ute och en kamera. Den blev han förstås mest glad för eftersom han aldrig haft en egen. Men nu har han och den kan han ta med sig på alla sina tokigheter :)

Efter paketöppningen somnade vi gott och klockan ringde 9. Upp och in i duschen. Tog lite längre tid än jag planerat så fick kasta i mig en skink smörgås innan vi tog bilen ner mot Frölunda Torg för att handla det sista som vi inte fått tag i dagen innan. Var inte mycket folk ute så det gick fort och smidigt som tur var.


Halv elva hämtade vi M´s familj (mamma, mormor och bror) och körde mot Grevegårdskyrkan där det var julgudtjänst. Mötte upp mamma, syster och farmor och fick en fin stund i kyrkan. Vi tände ljus för farfar, mormor och morbror och gav en peng till kollekten.

Efter kyrkan åkte jag och M hem till hans mamma där vi firade jul med fika och julklappar.


Halv tre tog jag bilen hem till mina föräldrar där jag äntligen kände mig lugn och fick en härlig julstämning med alla juldofter och julmusik. Nu får ni inte tro att jag inte ville fira med M´s familj för det vill jag absolut men jag är inte van att fara runt på julafton utan bara vara hemma och ta det lugnt. Men jag tycker om att fira med båda familjerna. Skulle inte vilja något annat. Men hemma är hemma :)
Jag och syster slog in de sista julklapparna och la tillsammans med de andra under granen.
Klockan tre var det dags för Kalle Anka och det missar vi inte för en sekund. Hela familjen + farmor var samlade och drack glögg. Då trivs jag som bäst.
När det var slut blev det julmat. Så gott. Mamma och pappas julmat kan verkligen INGEN slå. Vi satt länge och åt. För första gången kastade jag inte i mig maten utan tog det lugnt och kunde äta lite mer utan att bli alldeles proppmätt :)

När alla var mätta och belåtna satt vi ner i vardagsrummet och tog det lugnt och sedan var det dags för Bamse att få gå ut på en promenad. Jag tog på mig det denna gången och det var väldigt skönt att komma ut i friska luften.
Kom in strax innan sju och då var det dags för julklappsöppning. Nästan det roligaste på hela julen. Inte att få julklapparna utan att se hur de andra reagerar på sina julklappar. Det är roligast.
Mamma och pappa fick blandannat varsin mobiltelefon och ett fotoalbum på sina döttrar av mig och min syster. Det blev ett par tårar där när de läste vad vi skrivit till dem :)
Farmor fick en blandad kompott, allt från duschkräm till köksrengörning. Sådant som vi vet att hon behöver. allt annat har hon säger hon. Blev en liten Rolf Berg tomte också såklart.
Jag och syster fick en himla hög med julklappar var så vi hade ju många kvar när de andra var klara.

Lite av det jag fick: pengar till nya glasögon, morgonrock, duntofflor, Rolf Berg tomte, massor med dvd filmer, en bok (På grund av Leon), Fia med knuff, en dagbok för 2010, en penna med mitt namn, lite mer pengar och sällskapspelet Bluff.

Nöjda och glada satt vi sedan och spelade spel Fia med knuff till M ringde efter åtta och frågade om jag kunde hämta honom. Sagt och gjort och när vi kom tillbaka åt vi lite mer julmat och öppnade lite fler julklappar.

Sedan satt vi i köket och spelade "Norsk nolla" fram till midnatt då alla var så trötta så vi stupade i säng.
 
 
 
Bild 1: Älskade farmor
Bild 2: Mamma och pappa
Bild 3: Finaste lillasyster som tomtenisse
Bild 4: M visar upp den fina tröjan han fått av syster
Bild 5: Mammas och mitt tomtelandskap (Kanske 2/3 av alla Rol Berg tomtar som hon och pappa samlat ihop)
Bild 6: Mamma och pappas julgran


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0